Jesteś architektem swojego ciała

 

Metoda Pilates

Metoda Pilates to jeden z najbardziej rozbudowanych systemów ćwiczeń ruchowych pozwalający na optymalizację funkcji poszczególnych grup mięśniowych.

Pilates rozwija zarówno świadomość ciała, jak i poprawne ułożenie szkieletu, zwłaszcza kręgosłupa, obręczy biodrowej oraz obręczy barkowej. Metoda tych ćwiczeń opiera się na odpowiedniej kolejności zaangażowania poszczególnych mięśni : oddechowych, głębokich mięśni stabilizujących pozycję oraz mięśni globalnych odpowiedzialnych za ruch. Dzięki temu ćwiczenia metodą Pilates prowadzą do utrzymania równowagi mięśniowej w całym ciele oraz pozwalają pracować nad stabilizacją, wzmocnieniem, wytrzymałością i elastycznością ciała.
Jedną z głównych zasad wykonywania ćwiczeń Pilates jest wykonywanie ich w korelacji z oddechem. Ważna jest również koncentracja na danej czynności ruchowej, musimy być cały czas skupieni na swoim ciele. Wykonujemy zatem tyle powtórzeń danego ćwiczenia, ile potrafimy wykonać bez utraty koncentracji. Każdy ruch zaczyna się od środka ciała i jest rozwijany, przenoszony na zewnątrz. W ćwiczeniach metodą Pilates angażujemy umysł do kontroli każdego ćwiczenia. Jest to zatem jedna z metod grupy Body&Mind. Kontrolowany ruch wykonujemy precyzyjnie. Musimy zrozumieć zarówno ułożenie wyjściowe ćwiczenia, wzorzec ruchowy, jak i narzędzia (konkretne mięśnie), które dany ruch mają wykonać. Sporo pracy wymaga zatem zlokalizowanie umysłem danych mięśni, połączenie się z nimi mentalnie i aktywowanie ich wtedy, kiedy ich potrzebujemy. Ruch powinien być ciągły, płynny, wykonywany z tą samą prędkością w danej serii. W metodzie Pilates uczymy się używać wystarczającego natężenia siły potrzebnego do wykonania danego ruchu, ani mniej, ani więcej.

Nasze podejście

W pilatesie terapeutycznym pracujemy z Klientem indywidualnie lub w bardzo małych grupach.
Na początku każdego cyklu terapeutycznego metodą Pilates przeprowadzona jest indywidualna konsultacja. Celem konsultacji jest analiza postawy Klienta, ewaluacja pracy kluczowych grup mięśniowych oraz wstępna diagnoza stanu gotowości do aktywności fizycznej i postawienie celów, które Klient może osiągnąć dzięki pracy metodą Pilates. Konsultacje polegają na przeprowadzeniu krótkiego wywiadu (lub odwołaniu się do wywiadu uzupełnionego w kwestionariuszu Klienta, do pobrania tutaj >>> ), analizie wzrokowej postawy ciała, analizie palpacyjnej ważnych grup mięśniowych i stawów oraz teście dynamicznym. Dzięki takiej sesji konsultacyjnej Klient dostaje informacje, na jakich celach w pracy z ciałem powinien się skupić, aby poprawić postawę ciała, przywrócić równowagę mięśniową i siłę słabszych mięśni oraz zwiększyć swoją elastyczność.

Sesje Pilatesu terapeutycznego powinny odbywać się regularnie. Częstotliwość zależy oczywiście od chęci i możliwości Klienta. Aby odczuć najlepszą zmianę, sesje ćwiczeń powinny się odbywać dwa razy w tygodniu. Sesje mogą odbywać się raz w tygodniu, a drugi raz może być uzupełniony grupowymi zajęciami Pilates, innymi zajęciami ruchowymi lub samodzielną pracą metodą Pilates w domu. Pierwsza wyraźna zmiana w postawie ciała i w sposobie jego funkcjonowania widoczna jest najczęściej już na piątej/szóstej sesji. Pełny cykl indywidualny trwa ok. 21 sesji. W ramach potrzeby lub postawienia nowych celów cykl sesji metodą Pilates może być oczywiście kontynuowany w kolejnych tygodniach.

Zajęcia Pilatesu terapeutycznego odbywają się na macie i w ramach potrzeb wykorzystujemy również tzw. Mały Sprzęt Pilates (Roller, Disc, Small Ball, Heavy Ball, Ovo Ball, Body Ball, Band, Magic Circle) oraz dodatkowe akcesoria sportowe, np. małe ciężarki, piłeczki do automasażu, itp.

 

Dla kogo ?

Pilates terapeutyczny jest optymalną formą zajęć ruchów dla każdego. Polecamy go zatem :

  • Każdemu – aby poprawił postawę ciała, siłę mięśni, grację i gibkość ciała
  • Osobom o niskiej kondycji fizycznej – aby nabrały świadomości ciała, siły i pewności ruchów
  • Osobom w trakcie cyklu psychoterapeutycznego – aby lepiej poznały swoje ciało
  • Osobom przewlekle chorym – aby zaufały swojemu ciału
  • Osobom niewidomym – aby wykorzystały potencjał pracy ze swoim ciałem
  • Seniorom – aby zachowali sprawność ruchową
  • Kobietom w ciąży – aby bezpiecznie przygotowały swoje ciału do porodu
  • Kobietom po porodzie – aby wróciły do pełnej formy i sylwetki po porodzie
  • Sportowcom i Tancerzom – aby zrównoważyli pracę mięśni całego ciała i odciążyli nadwyrężone stawy

 

Jak przygotować się do zajęć ?

Najlepiej byłoby jeszcze przed pierwszym spotkaniem wypełnić formularz gotowości do aktywności fizycznej (do pobrania tutaj >>>)

Na zajęcia należy wziąć wygodny strój do ćwiczeń oraz własną matę. Zajęcia odbywają się bez butów (w skarpetkach).

 

Pilates terapeutyczny w Warszawie – kontakt >>>