Ewolucja czy lenistwo?

Tagi: , , ,

Czy zwróciłeś kiedyś uwagę na to, jak się poruszasz ?
Kiedy chcesz wykonać jakiś ruch czy mały gest mobilizujesz odpowiedni staw, który chcesz uruchomić, który jest Ci potrzebny, aby daną czynność wykonać? Czy raczej myślisz, które mięśnie aktywizować, żeby odpowiedni ruch był możliwy?
Człowiek najczęściej myśli „stawami”. Bierzesz szklankę ze stołu – zginasz łokieć, chcesz zawiązać buty zginasz kolana.
Myślenie stawami jest prostsze, bardziej konkretne, ponieważ automatycznie czujemy efekt, jaki chcemy uzyskać. Tymczasem, tym sposobem często używamy znacznie większej liczby mięśni, niż ta, która jest do danego ruchu potrzebna, lub co gorsza, używamy w ogóle nie tych mięśni co trzeba. Myślimy efektem, który chcemy uzyskać, a nie metodą, która do tego efektu ma doprowadzić. Najprostszy przykład – podniesienie ręki mięśniami szyi… Znacie to ?

Ewolucja czy lenistwo ?

Kompletnie nie kontrolujemy ruchu, który był nam potrzebny.

Nieprawidłowe wzorce ruchowe kształtują się niestety dość szybko, bo są łatwiejsze i „na krótką metę” bardziej efektywne. Nasz mózg lubi zatem korzystać z tych wzorców i nie chce się ich tak łatwo pozbyć.

Przykład, który może Wam pokazać nasze dziwne nawyki : na hasło : Wyprostuj się! najczęściej ściągamy łopatki do tyłu i wypychamy mostek i żebra do przodu. Co nam to daje ? Ile centymetrów urośliśmy ? Owszem, zniwelowaliśmy lekki garb w górnej części kręgosłupa, ale co poza tym ? Rozluźniliśmy mięśnie brzucha i zaklinowaliśmy łopatki.

Poza tym, pamiętajcie, że zdrowy kręgosłup nie może być całkiem prosty. Sam w sobie ma naturalne krzywizny, których powinniśmy pilnować, żebyśmy poruszali się bezpiecznie. Krzywizny kręgosłupa odpowiedzialne są za przenoszenie drgań, wstrząsów, obciążeń i za amortyzowanie ruchu.

Jak zatem się wyprostować poprawnie i naprawdę urosnąć?

Postaraj się urosnąć całym Twoim ciałem, od podstawy stóp po czubek głowy. Sprawdź, czy Twój ciężar ciała jest równo rozłożony na obu, całych stopach, czy kolana są wydłużone, ale nie zablokowane w klinie, czy miednica jest ustawiona prostopadle do kręgosłupa, kość ogonowa jakby celuje w podłogę, a przednie kolce biodrowe jakby chciały urosnąć o 1 mm w górę, dół pleców powinien być zatem wydłużony i luźny, żebra schowane są w linii brzucha, łopatki spływają po plecach w stronę pośladków, obojczyki wydłużają się w stronę ramion, mostek wydłuża szyję, żuchwa oddala się równomiernie od mostka, a głowa swobodnie balansuje na końcu szyi.

Wiele mniejszych i większych mięśni wzięło udział w tym swobodnym wydłużeniu. Zapewne o nich nie myśleliście, ale jestem pewna, że w tej delikatnej pracy całego waszego ciała wzięły udział dokładnie te mięśnie, które powinny być za to odpowiedzialne.

Myślę, że teraz czujecie, że jesteście wyżsi o co najmniej 2 cm. Może czujecie się też lżejsi ?

Ale czy jest Wam teraz wygodnie ?

Jeśli nie, to jesteście na dobrej drodze do naprawienia swojej postawy! Zapraszamy na Pilates!

Poprzedni Kiedy ostatni raz zbiegałeś z górki?
Następny Ciało i przestrzeń